czwartek, 14 maja 2015

Tej książki się nie czyta!

Pamiętam do dziś jak będąc dzieckiem co dwa tygodnie w środę z 3,50zł w kieszeni leciałem do kiosku przy moim bloku. Ten mój mały rytuał trwał dobrych 10lat (albo i dłużej), wszystko to za sprawą jednego z dwutygodników - Bravo Sport. Moje dzieciństwo, to czasy bez internetu w każdym domu, więc o wiele trudniej było zdobywać informacje. Co za tym idzie o wszystkich wieściach sportowych trzeba było dowiadywać się z różnego typu magazynów. Mnie przede wszystkim interesowały dwa działy: piłka nożna (poczynania mojego ulubionego AC Milanu) i NBA, w którym kibicowałem po kolei Chicago Bulls i Los Angeles Lakers (jak większość dzieciaków).

Teraz mogę się przyznać, że przede wszystkim interesowały mnie losy tylko kilku najbardziej znanych w Polsce postaci ze świata koszykówki - Dennisa Rodmana, Michaela Jordana czy Kobego Bryanta i Shaquille'a O'Neala. Nigdy wtedy nie zastanawiałem się kto pomógł tym zawodnikom osiągnąć to, do czego doszli i skąd tyle sukcesów udało im się osiągnąć ze swoimi drużynami. Nigdy nie interesowałem się kto jest ojcem sukcesów tych 2 drużyn i jeśli ktoś by mnie wtedy zapytał kim jest Phil Jackson odpowiedziałbym zgodnie z prawdą, że nie wiem.

Wszystko zmieniło się dzięki wydawnictwu SQN i książce 11 Pierścieni - biografii jednego z trenerów NBA - Phila Jacksona. Phil to geniusz, jeden z najlepszych trenerów w całej historii NBA. Był zawodnikiem New York Knicks gdy zdobywali oni dwa razy mistrzostwo, a obecnie pełni funkcję dyrektora generalnego tej drużyny. To on stworzył od podstaw sukces Chicago Bulls, a z Los Angeles Lakers z przeciętnej drużyny stworzył mistrzów ligi NBA.

Książka, co ważne i warte zauważenia, choć jest biografią, skupia się przede wszystkim na życiu zawodowym Phila. Część książki poświęcona jego młodości lub życiu prywatnemu - to jedynie kilka stron z 363 z których cała się składa. Moim zdaniem jest to wielki plus, bo często niestety spotykam się z biografiami gdzie zamiast życia zawodowego aktora, sportowca itp. skupia się na życiu prywatnym co często bywa złym pomysłem.

11 pierścieni to biografia naszpikowana anegdotami. Często zabawnymi, wywołującymi uśmiech u czytającego jak na przykład te w których występuje Dennis Rodman i jego przygody w drużynie Byków oraz jak Phil próbuje okiełznać tego naszpikowanego ADHD chłopaka. To książka również o doskonaleniu siebie i swoich zawodników, Phil poprzez anegdoty z Jordanem, O'Nealem czy Bryantem pokazuje jak poprzez ciężką pracę możemy dojść do doskonałości i zdobyć wszystko, co sobie założyliśmy. To również rzecz o odkrywaniu tajemnic tego, co przez wiele lat było skrywane w szatniach drużyn kierowanych przez Phila. To odczarowanie historii, to ukazanie, że zawodnicy pokroju Michaela Jordana to zwyczajni ludzie, którzy w swoim życiu popełniają również błędy. Do tej pory pamiętam jak w Polsce Jordan przedstawiany był jako super zawodnik bez skazy i teraz dostaję książkę która ukazuje prawdę. Opisuje Michaela, który ma problemy, nie umie się dostosować do drużyny, który bije się z kolegami na treningu(!).

Tej książki się nie czyta(!) jej się słucha. Pierwszy raz poczułem "coś" takiego podczas lektury. Już przy pierwszych kartkach miałem uczucie, że ja nie czytam ale jestem gdzieś na Playa del Rey, siedzę w wygodnym fotelu i słucham Phila Jacksona. Książkę pochłania się jednym tchem jak tylko się zacznie i gdy chce się ją przerwać ciągle ma się w głowie "no to już ostatni rozdział na dziś" a potem ciągle jeszcze jeden i jeden. Ona uzależnia. Jest jak szklanka dobrego whisky, chcesz się nią delektować jak najdłużej i robisz to! Najpierw powoli oglądasz i jak widzisz pierścienie, przechodzą ciarki. Potem jej kosztujesz i wtedy czujesz jak jest dobra jak Ci smakuje i chcesz więcej. A gdy ją skończysz wiesz, że już nigdy o niej nie zapomnisz.

11 Pierścieni to książka obowiązkowa dla każdego fana Chicago Bulls i Los Angeles Lakers. To literatura, która spodoba się każdemu kto szuka książki o NBA pełnej anegdot i historii zza zamkniętych drzwi szatni. To pozycja dla każdego, kto chce poznać tajniki zarządzania ludźmi i osiągania tego co nieosiągalne. To książka o mistrzu w mistrzowskim wydaniu.

Na koniec zerknijmy na stronę estetyczną. Okładka jest niepozorna, widzimy na niej starszego już pana w garniturze trzymającego piłkę do koszykówki, to właśnie Phil Jackson. Za to odkręcając książkę przechodzą mnie ciarki gdyż tam jeden po drugim zostały ukazane wszystkie 11 mistrzowskich pierścieni, które zdobył jako trener. Dodatkowo na kilku stronach w środku zostały umieszczone zdjęcia z różnych okresów kariery Jacksona oraz kilka prywatnych zdjęć jak np. to, na którym kroi indyka podczas świąt, lecz moim ulubionym jest zdjęcie ukazujące płaczącego Dereka Fishera po występie w trzecim meczu finałowym przeciwko Bostonowi w 2010 roku.

1 komentarz:

  1. Książka kompletnie nie dla mnie, ale cieszę się, że Tobie się podobała :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...